Kepada pelajar PPG/PISMP pengkhususan Matematik:
Saya berharap penerangan tentang format penulisan cadangan penyelidikan tindakan berikut sedikit sebanyak dapat membantu anda dalam menyiapkan kerja kursus untuk MTE3133.
Daripada: Dr Jong Cherng Meei
INSTITUT
PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
JABATAN
MATEMATIK
MTE3133
Penyelidikan Tindakan I – Matematik Pendidikan Rendah (Kaedah)
Format
Penulisan Kertas Cadangan
1.0 PENDAHULUAN
10%
(Menghurai pengalaman p&p, membincang jurang
antara nilai & kepercayaan yg dipegang dgn amalan yg dilaksanakan,
menghuraikan isu keprihatinan yg berkait dgn pengalaman pengkaji & relevan
kpd keperluan pelajar)
1.1 Pengenalan
1.2 Refleksi
Pengalaman yg Lalu (cth pengalaman dgn mata pelajaran tersebut dari aspek
(i) pelajar; (ii) guru (pengkaji itu sendiri))
1.3 Refleksi Sorotan Literatur
(cth. hasrat KPM terhadap mata pelajaran tersebut)
2.0 FOKUS
KAJIAN/ISU KEPRIHATINAN 25%
(pilih salah satu “fokus kajian” @ “ isu keprihatinan”)
(Utk
meninjau & menganalisa mslh; dapat menilai pemilihan fokus berdasarkan
kriteria: kebolehtadbiran, kepentingan, kebolehgunaan, kawalan, kolaborasi,
kerelevanan kpd sekolah; nyatakan fokus kajian & peluang penambahbaikan dgn
jelas, menghuraikan cara pengumpulan data awal utk membuktikan masalah/isu
wujud)
2.1 Tinjauan Masalah
(cth. selalu tidak siap kerja rumah)
2.2 Analisis
Masalah (susunan sama dgn tinjauan masalah yg disebut dalam
2.1 di atas, cth. sebut hasil temubual dgn pelajar yg ada masalah, data dpd
buku latihan kerja rumah, sikap murid yg disemak/diperhati dgn senarai inventori)
(Selepas analisis mslh, sebut kaedah
p&p/tindakan yg dicadangkan utk mengatasi masalah tersebut – fokus kajian)
2.3 Kajian Literatur
(kajian literatur tentang (i) teori kaedah p&p/tindakan yg dicadangkan;
(ii) data/kajian lalu/lepas yg menggunakan kaedah p&p/tindakan yg disebut
dalam (i))
3.0 OBJEKTIF
KAJIAN/SOALAN KAJIAN 5%
(Objektif kajian dapat dinyatakan dgn jelas: fokus,
tindakan, pencapaian tindakan; soalan kajian relevan dgn objektif kajian)
3.1 Objektif umum
3.2 Objektif
kajian/khusus (Dalam objektif kajian mesti sebut: (i) intervensi/tindakan
/kaedah p&p yg digunakan; (ii) tujuan intervensi. (iii) tajuk mata pelajaran
yg diajar)
(Cth: obj 1. meningkat pencapaian
obj 2. meningkat/mengubah sikap
obj
3. mahir mengaplikasi/menggunakan apa yg
dipelajari)
(Bilangan objektif kajian boleh satu
atau lebih)
3.3 Soalan
Kajian (ikut ayat objektif kajian tetapi guna perkataan
“Bolehkah .../ Dapatkah ...)
4.0 KUMPULAN
SASARAN 5%
(Memerhati ciri-ciri responden secara terperinci dari aspek-aspek
berikut: bilangan pelajar, jantina, nama kelas/jawatan, prestasi akademik,
ciri-ciri unik yg lain)
(Nama sekolah boleh tidak disebut; nama kelas boleh
disebut; contoh maklumat yang diperlukan: bilangan lelaki/perempuan,
keistimewaan pelajar yg positif/negatif, kumpulan sasaran, sintesis data guna
carta pai/graf garis dsb)
5.0 TINDAKAN
YANG DICADANGKAN
(Memperincikan langkah/aktiviti tindakan (p&p);
memberi rasional terhadap tindakan yg dicadangkan; merancang cara pengumpulan
data yg sesuai dgn soalan kajian; menyediakan carta Gantt dgn lengkap; kaedah
analisis data tepat bg jenis data yg dikumpul; menyediakan anggaran kos kajian
dgn terperinci)
5.1 Perancangan
Tindakan 15%
(model/teori kajian tindakan yg
hendak digunakan, tindakan intervensi (perlu 3 kali), carta Gantt – tempoh
maksimum satu kitaran kajian tindakan ialah 6 bulan)
5.2 Perancangan
Cara Mengumpul Data 15%
(pengkaji perlu tunjukkan
instrumen kajian kpd penyelia/ketua panitia/guru cemerlang sebelum instrumen ditadbirkan
kpd sampel) (instumen ambil dr mana? Bina sendiri?)
(sub-tajuk ikut susunan objektif
kajian)
5.2.1 Mengukur pencapaian pelajar: (i) ujian; (ii)
latihan; (iii) senarai semak/pemerhatian dsb;
5.2.2 Mengukur
minat pelajar: (i) soal selidik; (ii) pemerhatian & senarai semak)
5.3 Perancangan cara menganalisis data 10%
5.3.1 Cara
analisis pencapaian: (i) min; (ii) sisihan piawai; (iii) peratus dsb
5.3.2 Cara
analisis minat pelajar: (i) peratus dsb
5.4 Perancangan
cara pelaksanaan
kajian (jadual/kos) 5%
(kos opsyenal dalam kertas
cadangan pelajar PISMP/PPG; masukkan jadual sekiranya ada jadual yg lain
daripada carta Gantt)
No comments:
Post a Comment