Saturday, 9 August 2014

Panduan Penulisan Cadangan (Proposal) Penyelidikan Tindakan MTE3133

Kepada pelajar PPG/PISMP pengkhususan Matematik:
Saya berharap penerangan tentang format penulisan cadangan penyelidikan tindakan berikut sedikit sebanyak dapat membantu anda dalam menyiapkan kerja kursus untuk MTE3133.

Daripada: Dr Jong Cherng Meei


INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
JABATAN MATEMATIK
MTE3133 Penyelidikan Tindakan I – Matematik Pendidikan Rendah (Kaedah)
Format Penulisan Kertas Cadangan

1.0       PENDAHULUAN       10%
(Menghurai pengalaman p&p, membincang jurang antara nilai & kepercayaan yg dipegang dgn amalan yg dilaksanakan, menghuraikan isu keprihatinan yg berkait dgn pengalaman pengkaji & relevan kpd keperluan pelajar)

1.1       Pengenalan       
                                
1.2       Refleksi Pengalaman yg Lalu (cth pengalaman dgn mata pelajaran tersebut dari aspek (i) pelajar; (ii) guru (pengkaji itu sendiri))            
  
1.3       Refleksi Sorotan Literatur (cth. hasrat KPM terhadap mata pelajaran tersebut)


2.0       FOKUS KAJIAN/ISU KEPRIHATINAN       25%
(pilih salah satu “fokus kajian” @ “ isu keprihatinan”)
(Utk meninjau & menganalisa mslh; dapat menilai pemilihan fokus berdasarkan kriteria: kebolehtadbiran, kepentingan, kebolehgunaan, kawalan, kolaborasi, kerelevanan kpd sekolah; nyatakan fokus kajian & peluang penambahbaikan dgn jelas, menghuraikan cara pengumpulan data awal utk membuktikan masalah/isu wujud)

2.1       Tinjauan Masalah (cth. selalu tidak siap kerja rumah)

2.2       Analisis Masalah (susunan sama dgn tinjauan masalah yg disebut dalam 2.1 di atas, cth. sebut hasil temubual dgn pelajar yg ada masalah, data dpd buku latihan kerja rumah, sikap murid yg disemak/diperhati dgn senarai inventori)
            (Selepas analisis mslh, sebut kaedah p&p/tindakan yg dicadangkan utk mengatasi masalah tersebut – fokus kajian)

2.3       Kajian Literatur (kajian literatur tentang (i) teori kaedah p&p/tindakan yg dicadangkan; (ii) data/kajian lalu/lepas yg menggunakan kaedah p&p/tindakan yg disebut dalam (i))



3.0       OBJEKTIF KAJIAN/SOALAN KAJIAN      5%
(Objektif kajian dapat dinyatakan dgn jelas: fokus, tindakan, pencapaian tindakan; soalan kajian relevan dgn objektif kajian)

3.1       Objektif umum

3.2       Objektif kajian/khusus (Dalam objektif kajian mesti sebut: (i) intervensi/tindakan /kaedah p&p yg digunakan; (ii) tujuan intervensi. (iii) tajuk mata pelajaran yg diajar)
           
(Cth:    obj 1.   meningkat pencapaian
                        obj 2.   meningkat/mengubah sikap
                        obj 3.   mahir mengaplikasi/menggunakan apa yg dipelajari)
            (Bilangan objektif kajian boleh satu atau lebih)

3.3       Soalan Kajian (ikut ayat objektif kajian tetapi guna perkataan “Bolehkah .../ Dapatkah ...)


4.0       KUMPULAN SASARAN       5%
(Memerhati ciri-ciri responden secara terperinci dari aspek-aspek berikut: bilangan pelajar, jantina, nama kelas/jawatan, prestasi akademik, ciri-ciri unik yg lain)
(Nama sekolah boleh tidak disebut; nama kelas boleh disebut; contoh maklumat yang diperlukan: bilangan lelaki/perempuan, keistimewaan pelajar yg positif/negatif, kumpulan sasaran, sintesis data guna carta pai/graf garis dsb)


5.0       TINDAKAN YANG DICADANGKAN
(Memperincikan langkah/aktiviti tindakan (p&p); memberi rasional terhadap tindakan yg dicadangkan; merancang cara pengumpulan data yg sesuai dgn soalan kajian; menyediakan carta Gantt dgn lengkap; kaedah analisis data tepat bg jenis data yg dikumpul; menyediakan anggaran kos kajian dgn terperinci)

5.1       Perancangan Tindakan                                15%
(model/teori kajian tindakan yg hendak digunakan, tindakan intervensi (perlu 3 kali), carta Gantt – tempoh maksimum satu kitaran kajian tindakan ialah 6 bulan)

5.2       Perancangan Cara Mengumpul Data         15%
(pengkaji perlu tunjukkan instrumen kajian kpd penyelia/ketua panitia/guru cemerlang sebelum instrumen ditadbirkan kpd sampel) (instumen ambil dr mana? Bina sendiri?)
(sub-tajuk ikut susunan objektif kajian)

5.2.1    Mengukur pencapaian pelajar: (i) ujian; (ii) latihan; (iii) senarai semak/pemerhatian dsb;

5.2.2    Mengukur minat pelajar: (i) soal selidik; (ii) pemerhatian & senarai semak)


5.3       Perancangan cara menganalisis data        10%
5.3.1    Cara analisis pencapaian: (i) min; (ii) sisihan piawai; (iii) peratus dsb

5.3.2    Cara analisis minat pelajar: (i) peratus dsb

5.4       Perancangan cara pelaksanaan kajian (jadual/kos)                     5%

(kos opsyenal dalam kertas cadangan pelajar PISMP/PPG; masukkan jadual sekiranya ada jadual yg lain daripada carta Gantt)



No comments:

Post a Comment